Jak cel badania wpływa na proces badawczy?
Posted on | February 6, 2018 | No Comments
Zwracając szczególną uwagę na jakość usług, jak i istotność całego procesu nabywania dóbr podkreśla się, iż bardzo ważne jest odpowiednie wytyczenie standardów i właściwe określenie misji firmy. Starając się podtrzymywać w pozytywny sposób relacje z klientami należy przeprowadzić wiarygodne badania rynku, które pozwolą na wyciągnięcie wniosków wspierających proces rozwojowy.
Badać to coś więcej niż sprawdzić
Podjęcie się wyzwania sprawdzenia rynku, na którym się działa wiąże się z gotowością przyjęcia informacji, które będą skupiać się na głównym celu badania, który został uprzednio skonkretyzowany. Tematów, które mogą zostać zrealizowane w procesie badań rynku to:
- zrozumienie zachowań klientów;
- sprawdzenie swojej oferty w odniesieniu do konkurencji;
- rozpoznanie zmian i ich charakterystyka;
- wskazanie tendencji na kształtującym się rynku.
Metoda badawcze zależy od celu
Jako że każdy z procesów badawczy stawia sobie za główny cel osiągnięcie wiarygodnych wyników, które będą mogły być rozwojowe dla aktualnej sytuacji danej firmy, starannie dobiera się metody badawcze, które to powinny być dobrane w taki sposób, aby:
- odpowiadały możliwością grupy docelowej badania;
- pozwalały na wydobycie najistotniejszych informacji;
- odpowiadały głównym celom badania.
Czym się różnią narzędzia badawcze?
Istotne jest zwrócenie uwagi na podział metod badawczych na jakościowe i ilościowe. Narzędzia przynależące do grupy metody jakościowe pozwalają na uzyskanie informacji wyjaśniających, koncentrujących się na pytaniu dlaczego?. Natomiast metody ilościowe pozwalają na uchwycenie występujących zdarzeń w sposób liczbowy.
Właściwa metoda badawcza to krok ku efektywności
W procesie badań rynku wykorzystuje się badania ankietowe papierowe, jak i internetowe lub wspierane przez urządzenia mobilne, a w więc odpowiednio: PAPI, CAWI, CAPI. Innymi sposobami pozyskiwania informacji są wywiady:
- telefoniczne – CATI;
- bezpośrednie – często przy wykorzystaniu kwestionariusza ankiety.
Powyższe metody są przydatne, jeśli dane zjawisko bada się za pomocą metod ilościowych. Natomiast w gestii metod jakościowych są takie narzędzia jak:
- zogniskowane wywiady grupowe – FGI
- indywidualne wywiady pogłębione – IDI.
Określić cel – to sztuka
Stąd tak ważne jest, aby w procesie badania rynku dobrze określić cel i grupę docelową tegoż przedsięwzięcia. Wielość narzędzi badawczych wpływa jednocześnie na podwyższenie jakości podejmowanych działań, ale z drugiej strony może wprowadzić pewnego rodzaju zawirowanie w proces badawczy, jeśli cel nie zostanie określony zgodnie ze sztuką.
Tags: analiza rynku > analizy rynku > analizy rynku leków > badania marketingowe > badania rynkowe > badania rynku > badanie rynku