Konsultacje lekarskie online – czy pacjenci je akceptują?
Posted on | April 2, 2020 | No Comments
Jednym z pytań, które wiele systemów opieki zdrowotnej zadaje rozważając kwestie telemedycyny, jest podstawowe pytanie, czy pacjent skorzysta z tej usługi. Aby pomóc systemom opieki zdrowotnej odpowiedzieć na to pytanie, w USA przeprowadzono w 2017 roku ogólnokrajowe badanie ankietowe, które miało na celu zmierzenie postrzegania i doświadczenia pacjentów korzystaniu z usług telemedycznych jakimi są konsultacje lekarskie online.
Podsumowanie wyników tego badania
- Pacjenci są zadowoleni z wizyt wideo. Podczas ankiety pytano pacjentów, czy zaproponowano następujące trzy opcje – wideo, telefon i e-mail – która z metod daje najbardziej dokładną diagnozę lekarza? Ponad 2/3 respondentów stwierdziło, że wideo daje najdokładniejszą diagnozę. Pacjenci twierdzili również, że wizyty wideo skutecznie rozwiązują ich problemy zdrowotne. Dane pokazują, że pacjenci byli w stanie rozwiązać swoje problemy zdrowotne niemal w 9 na 10 przypadków.
- Pacjenci oczekują kontaktu z lekarzem online w przypadku szeregu dolegliwości. Niezależnie od tego, czy chodzi o stosunkowo proste sprawy, takie jak uzyskanie eRecepty, czy też o poważne problemy związane z postępowaniem w przypadku chorób przewlekłych, pacjenci chcą korzystać z konsultacji medycznych online. Jeden na pięciu pacjentów powiedział, że przeszedłby na nowego lekarza gdyby oferował konsultacje online. Ten rodzaj popytu jest szczególnie istotny na obszarach wiejskich.
- Pacjenci odkładają na później opiekę zdrowotną – czasami w przypadku poważnych chorób. Badanie satysfakcji pacjentów wykazało, że pacjenci opóźniają opiekę zdrowotną. Dwie trzecie Amerykanów odkłada konsultacje z pracownikami służby zdrowia z różnych powodów, od kosztów po dostęp. Pacjenci nie tylko opóźniają opiekę zdrowotną z powodu drobnych problemów. Prawie jedna trzecia pacjentów, którzy powiedzieli, że zwlekają z uzyskaniem opieki zdrowotnej, boryka się z poważnym problemem zdrowotnym. Opóźnienia w opiece z powodu poważnych problemów zdrowotnych mogą mieć kosztowne konsekwencje dla pacjenta i dostawcy usług zdrowotnych.
- Wizyty wideo stanowią realne rozwiązanie. Badanie satysfakcji pacjentów z zakresu korzystania z telemedycyny wykazało również, że dwie trzecie konsumentów jest skłonnych spotkać się z lekarzem za pośrednictwem wideo. Dostęp i oszczędność czasu to dwie rzeczy, które napędzają chęć pacjenta do wizyty u lekarza online.
W badaniu przeprowadzonym w Las Vegas standardowy czas wizyty u lekarza rozpoczynał się od 18 dni między umówieniem wizyty, a wizytą u lekarza. Sama wizyta w gabinecie trwała około dwóch godzin, z czego tylko 20 minut to czas spotkania z lekarzem. W przypadku spotkań zdalnych jaki są właśnie konsultacje lekarskie online, badanie wykazało, że pacjenci spędzają około pięciu minut na oczekiwaniu i 8-10 minut na wizycie u lekarza – to drastyczny wzrost zaoszczędzonego czasu w porównaniu z wizytami osobistymi.
Podsumowując, badanie satysfakcji pacjentów w zakresie korzystania z usług telemedycyny wykazało, że pacjenci chcą wizyt lekarskich online i mogą zacząć chodzić do pracowników służby zdrowia, którzy je oferują. Pacjenci chcą korzystać z konsultacji medycznych online!
Czy usługi lekarzy online są dostępne w Polsce?
Tak są dostępne. Jedną z propozycji jest nowopowstała platforma telemedyczna haloDoctor, która wprowadza zdalną medycynę w Polsce ze sfery planów i strategii do codziennej praktyki lekarskiej. Cały proces eKonsultacji zamyka w jednej wielomodułowej aplikacji oferującej w chwili obecnej dostęp do 250 lekarzy online ponad 40 specjalizacji.
Tags: eKonsultacje > eRecepta > eWizyta > konsultacje lekarskie online > lekarz specjalista online > porada lekarska online > Telemedycyna > wizyta online