Rynek farmacji
Posted on | November 17, 2015 | No Comments
Dotrzymać kroku największym farmaceutycznym koncernom jest niezwykle trudno. Ich stale rosnąca sprzedaż łączy się z zaufaniem klientów, z czasem coraz częściej sięgających po produkt sygnowany rozpoznawalną dla nich marką, a nawet ze scaleniem cech produktu określonej klasy z jego konkretnym reprezentantem – podobne zjawisko znamy z branży odzieżowej, gdzie denimowe spodnie przywykło się określać jako jeansy, a dobre do biegania obuwie – jako adidasy.
Trudno przecenić sukces zbudowany na takiej przewadze, jak natychmiastowe skojarzenie konsumenta. Aby go osiągnąć z pewnością potrzeba trafu, jednak szczęściu trzeba pomagać. A tego typu pomocna ingerencja powinna odbywać się z chirurgiczną precyzją, która wymaga oparcia w wynikach stosownych badań.
Badacze rynku farmacji
Firmy farmaceutyczne działają na rynku specyficznym, który wymaga stosownych narzędzi badawczych. Znajomość właściwości tego rynku daje wiele możliwości, dlatego coraz popularniejszą wśród tych firm strategią stają się badania rynku. W celu osiągnięcia najlepszych efektów stosowne pomiary zleca się zewnętrznym badaczom, którzy gwarantują obiektywizm prowadzonych badań. Powinny one skupiać się na skutecznym rozpoznaniu właściwości rynku, jednocześnie uwzględniając parametry przedsiębiorstwa, które zleca badanie (np. analiza SWOT firmy).
Także doświadczenie badaczy zewnętrznych w realizacji podobnych projektów stanowi ważny czynnik przemawiający za zleceniem badań zewnętrznym ekspertom, posiadającym niezbędną wiedzę zarówno w zakresie metodologii tego typu pomiarów, jak i nabytym podczas dotychczasowych projektów doświadczeniem i wiedzą związaną z tematem badania rynku farmacja.
Metodologia badań
Zarówno ilościowe (metody związane ze standaryzowanymi kwestionariuszami wywiadu, w obrębie którego występują głównie odpowiedzi wybierane z dostępnej kafeterii), jak i jakościowe (związane z pogłębionymi odpowiedziami na pytania o charakterze otwartym, dające respondentowi możliwość wyrażenia własnej opinii oraz odpowiedniego jej umotywowania) metody badań związane są z tą gałęzią rynku (badania rynku farmacja). Szczególnie polecane są kombinacje kilku wzajemnie weryfikujących się metod, zmierzające do przedstawienia całościowego obrazu zagadnienia.
Przykładowo, planując strategię związaną z produktem, warto wykonać najpierw ilościowy pomiar w grupie o reprezentatywnych parametrach, a następnie skonsultować uzyskany wynik pomiaru z indywidualnymi respondentami lub ich grupą (IDI lub Focus), co pozwoli określić motywacje, kryjące się za uzyskanymi rozkładami procentowymi odpowiedzi w badaniu ilościowym. Dzięki temu w budowie strategii możliwa do zastosowania staje się perspektywa zorientowana na klienta, w której uwzględnione zostaną konsumenckie postawy i przekonania, zgodnie z ich rzeczywistą siłą oddziaływania.
Tags: badania konceptów > badania leków dostępnych na receptę > badania marketingowe dla farmacji > badania marketingowe farmacja > badania produktów farmaceutycznych dostępnych bez recepty > badania rynku dla farmacji > badania rynku farmacja > badania skuteczności przedstawicieli medycznych > branża farmaceutyczna > branża medyczna > FGI > IDI > message recall > Mystery Client > Mystery Shopping > OTC > Reasons To Believe > recall test > RTB > Rx > rynek farmaceutyczny > rynek medyczny > tajemniczy klient > Unique Selling Properties > usługi badawcze dla farmacji > usługi badawcze farmacja > USP > wywiad focusowy